Ecole d’Athènes de Raphaël (Vatican, Stanza della Segnatura). Qui sont les porteurs de globes ?

1 juillet 2011 par dcolas

Qui sont les personnages à droite de l’Ecole d’Athènes de Raphaël, du côté d’Aristote dont deux portent des globes ? Pour celui qui porte un globe terrestre je pense fondé d’affirmer que c’est Ptolémée puisqu’il porte une image de la terre (avec la Mer  rouge peinte de cette couleur) : la Géographie de Ptolémée avait été éditée quelques années avant.

Vasari affirme qu’on voit Zoroastre (dont les liens avec Athènes sont pour le moins problématiques) qui tient un globe céleste et se retourne : mais l’homme qui tient un globe céleste est de face et c’est celui qui tient un globe terrestre qui se retourne. Donc deux fausses indications. (Giorgio Vasari, Les Vies des meilleurs peintres sculpteurs et architectes, édition commentée sous la direction d’A. Chastel,Berger Levrault, 1983,  t. 5, p.200) (Chastel ne consacre pas de note à la désignation de Zoroastre comme figure dans l’Ecole d’Athènes)

A partir d’elles et, par des arguments que j’ignore, on peut arriver à l’hypothèse que l’on voit Strabon et Ptolémée. Il faudrait lire :

Christiane L. Joost-Gaugier, Ptolemy and Strabo and Their Conversation with Appeles and Protogenes: Cosmography and Painting in Raphael’s ‘School of Athens.’ Renaissance Quarterly, Vol. 51, 1998.

J’en ai trouvé un extrait grâce à Google Scholar : http://www.questia.com/googleScholar.qst?docId=5001381241 

« No one has ever explained why the man with the beard carries a globe, or what the two globes might mean for this part of the painting. Nor have the two men with globes, who face each other and thus must be considered to form a contrast within a unity, been linked with each other or with their two onlooking neighbors. Modern scholarship has failed to suggest why these auxiliary participants should be painters and why contemporary Italians such as Raphael and « Perugino » or Raphael and « Sodoma » would have been considered appropriate choices in a display of the great Greek philosophers.(7)

 

 

Indeed, the latest writer on the subject of the School of Athens considers the identification of the man with the beard as Zoroaster among the « indisputable » characters of the fresco. He is as silent about the question of the proximity of Renaissance painters to « Zoroaster » and Ptolemy as he is about the relation of the entire group to Euclid.(8)

 

 

It will be the aim of this paper to reconsider the two men in the lower foreground who hold globes in order to suggest their role in the fresco: through this their identities will emerge. The possible role of their companions to the far right, and thus their identities, may then be reconsidered.

 

 

Because we now know that the Stanza della Segnatura was founded as the private library of Julius II, we are in … »

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
 

Laisser un commentaire